Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Puolueen puheenjohtajiston ehdokkaat

Etusivu Foorumit Arkisto Kevätkokous 2012 Puolueen puheenjohtajiston ehdokkaat

Tämä aihe sisältää 4 vastaukset, 4 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Tronic Tronic 5 vuotta, 3 kuukautta sitten.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija

Scoffa

said

Tämä ketju on tarkoitettu vain ehdokkaiden ilmoittautumisviesteille. Kysymyksiä ja keskustelua voi käydä erillisessä ketjussa.
    Kysymyksiä ehdokkaille ja keskustelua.

Nykyisen puoluehallituksen toimikausi on päättymässä. Piraattipuolueen kevätkokous pidetään 31.3.2012 Vantaalla ja kokouksessa valitaan uusi puoluehallitus. Hallituksen toimikausi on kaksi vuotta. Toisessa viestiketjussa on mahdollisuus ilmoittautua ehdokkaaksi hallitukseen. Tämä ketju on pelkästään puheenjohtajaksi tai varapuheenjohtajaksi ilmoittautumiseen. Tänne ilmoittautuneet ilmoittautuvat automaattisesti myös hallitusehdokkaiksi elleivät toisin sano. Kevätkokouksessa valitaan puheenjohtaja sekä 1-3 varapuheenjohtajaa.

Yhdistyslaista ja puolueen säännöistä johtuvat muodolliset edellytykset puheenjohtajistoehdokkuudelle ovat (kokouspäivään mennessä):
    – Piraattipuolueen jäsenyys.
    – Suomen kansalaisuus tai vakinainen asuinpaikka Suomessa.
    – 18 vuoden ikä ja täysivaltaisuus.
    – Ei saa olla konkurssissa.

Hallitusehdokkuutta koskevan ketjun sisältö koskee lähes kaikilta osin myös puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajia, mutta nämä tehtävät tuovat kuitenkin huomattavasti enemmän vastuuta toimintaan. Puheenjohtajiston on oltava tavoitettavissa huomattavasti helpommin, yhteydenottoja tulee huomattavan paljon useammin, eikä kaikkia tehtäviä voi helposti delegoida muille. Julkiseen esiintymiseen on oltava hyvät valmiudet. Toiminnassa tulee kyetä ottamaan huomioon mahdollisimman laajalti koko jäsenistön mielipiteet, eikä asioita voi ajaa pelkästään oman näkemyksen mukaisesti. Puheenjohtajiston sanalla on painoarvoa, joten on kyettävä myös valitsemaan sanansa sen mukaisesti.

Sanomattakin on selvää, että puheenjohtajaksi tai varapuheenjohtajaksi ehdolle asettuvan on tunnettava piraattipolitiikka ja Piraattipuolueen toiminta erittäin hyvin jo ennestään. Näyttöjä on oltava aktiivisesta toiminnasta piraattiasioiden parissa.

Ehdokkuudesta on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen kevätkokousta tähän ketjuun. Suositeltavaa olisi ilmoittautua hyvissä ajoin, jotta jäsenet voivat tutustua ja halutessaan perehtyä ehdokkaaseen paremmin. Pakollista ilmoittautumiskaavaa ei ole, mutta tässä muutama mallikysymys, joihin on toivottavaa vastata:

– Nimi, asuinpaikka, ikä?
    – Tämänhetkinen ammatti sekä ammatillinen ja koulutustausta?
    – Mitä kaikkea olet tehnyt puolueessa tai Piraattinuorissa?
    – Millä nimimerkillä sinut löytää IRC:stä tai netistä yleensä?
    – Onko sinulla jotakin erityisosaamista tai erityisiä harrastuksia?
    – Miksi haluat (vara)puheenjohtajaksi?

Profiilikuva käyttäjästä Ahto Apajalahti

Nimi, asuinpaikka, ikä?

Ahto Apajalahti, Helsinki, 23 (kokouspäivänä 24)

Tämänhetkinen ammatti sekä ammatillinen ja koulutustausta?

Opiskelen historiaa ja valtio-oppia Helsingin yliopistossa. Tarkoitukseni on valmistua humanististen tieteiden kandidaatiksi kuluvan vuoden syksyyn mennessä, pääaineena Suomen ja Pohjoismaiden historia. Olen suorittanut siviilipalveluksen ja ollut toimistotöissä sisäasiainministeriössä. Piraattipuolueen lisäksi olen ollut luottamustoimissa mm. historianopiskelijoiden ainejärjestössä, seurakuntaneuvostossa ja vaalitoimikunnassa presidentinvaalissa.

Mitä kaikkea olet tehnyt puolueessa tai Piraattinuorissa?

Olen ollut mukana puolueen perustamisesta eli keväästä 2008 lähtien. Vuonna 2008 toimin ensin puoluehallituksen varajäsenenä, 2008-2010 puoluesihteerinä ja 2010 alkaen olen toiminut varapuheenjohtajana. Olen lisäksi ollut Helsingin piraattien puhteenjohtaja, mutta nykyään hallituksen rivijäsen. Toimin myös Piraattinuorten hallituksessa hetken aikaa järjestön toiminnan alkuvaiheessa. Lisäksi olen toiminut Akateemisten piraattien hallituksessa.

Käytännössä olen puolueessa tehnyt kaikkea mahdollista: lausuntojen kirjoittamista, aktiivista blogaamista, paikallistapahtumien ja -tapaamisten järjestämistä, vaalimökillä ja esittelypöydän takana päivystämistä, lähes kaikenlaisia mahdollisia hallinnollisia tehtäviä, nettisivujen päivittämistä, videoeditointia, julkisia esiintymisiä (paneelikeskustelut, erilaiset tilaisuudet, tv ja radio, lehtihaastattelut), olen osallistunut monenlaisiin tilaisuuksiin, tapaamisiin ja neuvotteluihin (”lobbaamiseen”) ja perehtynyt laajasti piraattipolitiikkaan. Olen myös kirjoittanut Kaj Sotalan kanssa tekijänoikeuksia käsittelevän teoksen Jokapiraatinoikeus (WSOY 2010).

Millä nimimerkillä sinut löytää IRC:stä tai netistä yleensä?

Puuhkaja (keskustelupalsta, PirateNet)

Onko sinulla jotakin erityisosaamista tai erityisiä harrastuksia?

Harrastan Piraattipuolueessa toimimista ja historiaan, politiikkaan, hallintoon ja lainsäädäntöön perehtymistä, sekä vapaa-ajanviettoa hyvässä seurassa. Eipä sitä näiden ja opiskelujen lisäksi paljoa muuta ehdi.

Miksi haluat varapuheenjohtajaksi?

Pyrin varapuheenjohtajaksi (en siis puheenjohtajaksi). Haluan jatkaa varapuheenjohtajana, koska siinä on monipuolisesti erilaisia tehtäviä, jotka olen oppinut hallitsemaan. Luullakseni tekisin aika lailla samoja asioita puolueessa ilman varapuheenjohtajan titteliäkin, mitä nyt julkinen edustaminen jäisi ehkä vähemmälle. Mikäli jäsenistön mielestä ansaitsen edelleen tämän luottamuksen, olen halukas jatkamaan varapuheenjohtajana. Koen olevani aikalailla unelmatehtävässä, mitä tämäntyyppisen ja -kokoisen puolueen arjen pyörittämiseen tulee. Aion olla myös täysillä mukana ehdokkaana kunnallisvaaleissa (Helsingissä).

Profiilikuva käyttäjästä HarriKivisto

Nimi, asuinpaikka, ikä?

Harri Kivistö, Tampere, 31

Opiskelen englantilaista filologiaa Tampereen yliopistossa. Kandidaatin tutkinto on plakkarissa; työstän gradua ja pyrin valmistumaan pian.

Olen puolueen perustajajäseniä ja siten rakentamassa puoluetta alusta alkaen. Olen toiminut Piraattipuolueessa ensin puoluehallituksen jäsenenä, sitten varapuheenjohtajana ja tällä hetkellä puoluesihteerinä.

Paikallistoiminnassa olen ollut aktiivisesti mukana itse asiassa jopa ennen puolueen perustamista :) mukana aktiivista porukkaa Tampereella (ja muualla Pirkanmaalla), jonka kokoonpano on muuttunut kovasti matkan aikana.

”Kivisto” ircissä, muuten omalla nimellä.

Kansalaisaktivismin voisi jo lukea harrastukseksi. Muuten harrastan kovasti musiikkia. Progebändi soittelee kun ehtii, toisinaan säveltelen erilaisissa genreissä (toki bändillekin). Liikuntana pyöräilen jonkin verran, mutta suurimmaksi osaksi se on paikasta toiseen liikkumista eli hyötyliikuntaa. Kirjoittamista voisi myös pitää harrastustani, blogi varmasti näkyvimpänä osana. Tykkään tietää juttuja kaikenlaisista humanistisista asioista — historiasta, politiikasta, eri aatteista ja maailmankatsomuksista. Maailma on aivan älyttömän kiehtova mesta. Puhuminen ja esiintyminen yleensäkin sujuu suhteellisen hyvin ja olen puoluetoiminnan kautta saanut näistä jo aika kivasti kokemustakin.

Miksi haluat puheenjohtajaksi?

Pyrin puheenjohtajaksi koska tunnen puolueen toiminnan kuin omat taskuni ja mielestäni toimisin varsin hyvin puolueen keulahahmona. Tulen hyvin ihmisten kanssa toimeen ja kykenen keskustelemaan maltillisesti melkein missä olosuhteissa tahansa vaikka toisinaan mielipiteeni ovatkin kärkevät. Esimerkiksi vaikka olenkin erittäin vapaamielinen poliittisilta kannoiltani tulen varsin hyvin toimeen arvokonservatiivien kanssa ja kykenen ymmärtämään heidän kantojaan. Uskon että sopisin juuri nyt viemään Piraattipuoluetta eteenpäin ja jatkamaan sitä hyvää työtä mitä on jo tehty. Haluan johtaa Piraatit eeppiseen kunnallisvaalimenestykseen.

Profiilikuva käyttäjästä Scoffa

Scoffa

said

Nimi, asuinpaikka, ikä?
    Pasi Palmulehto, Hollola, 31 vuotta.

Järjestelmäylläpitäjä ja puolueen nykyinen puheenjohtaja.
    Ammattitaustaa minulla on pitkältä ajalta niin IT-alalta kuin rakennusalaltakin. Viitisen vuotta olen työskennellyt myös ravintola-alalla ja olen pyörittänyt omaa IT-alan yritystä. Työnteon aloitin jo aikoinaan koulunkäynnin ohella ja siksi suurimman osan osaamisestani olenkin hankkinut käytännön kokemuksen kautta.

Olen yksi puolueen perustajajäsenistä ja olen toiminut puolueen puheenjohtajana suurimman osan puolueen olemassaoloajasta. Lisäksi olen ollut mukana muun muassa Hämeen vaalipiirin hallituksessa ja hoitanut puolueen IT-palveluiden ylläpitoa, mutta puolueen puheenjohtajuus on aikaavievyytensä vuoksi rajoittanut muiden tehtävätaakkojen kasvattamista. Olen ollut kirjoittamassa lähes jokaista puolueen lausuntoa, useimpia tiedotteista, pitänyt esitelmiä, esiintynyt mediassa ja vaalitenteissä sekä kiertänyt keskustelutilaisuuksissa.

Scoffa IRCistä ja monesta muustakin paikasta. Esiinnyn monesti myös koko nimellä.

En edes tiedä mistä aloittaa. Olen hyvä organisoimaan, mutta myös tarvittaessa toteuttamaan. Olen ollut yleensä valmis tekemään lähes mitä tahansa, mihin muita tekijöitä ei ole löytynyt. Verkkopalveluiden ylläpidon lisäksi muun muassa eduskuntavaaleissa Helsingissä ollut vaalimökkimme on kätteni jälkeä, samoin vuorokaudesta toiseen tavaroiden kuskaaminen paikkakuntien välillä on hoitunut. Aikaa harrastuksille ei puolueen jälkeen ole käytännössä jäänyt.

Miksi haluat (vara)puheenjohtajaksi?
    Olen ehdokkaana nimenomaan varapuheenjohtajaksi. Koska tiedän olevani tehtävässä puolueelle hyödyksi. Pystyn opastamaan uutta puheenjohtajaa asioissa jotka eivät ole vielä tuttuja, tunnen piraattipolitiikan kuin omat taskut ja tarpeelliset käytännöt ovat minulle tuttuja.

Profiilikuva käyttäjästä Tronic

Tronic

said

Nimi, asuinpaikka, ikä?

Lasse Kärkkäinen, Espoo, 28.

Pienen pelifirman CTO, toiminut aiemmin koodaushommien lisäksi opettajana. DI-tutkinnon suorittaminen TKK:lla (Aalto-yliopisto) kesken ja jäissä, koulutus tekn.yo.

Olen ollut aktiivisemmin politiikasta kiinnostunut tai puolueen toiminnassa mukana vasta edk-vaalien kampanjoinnista alkaen, vaikkakin olen ollut jäsen jo kauan ennen sitä ja perustamiskuvioita seuraamassa myös edesmenneen Tietoyhteiskuntapuolueen aikaan. Nykyisin olen Uudenmaan piraattien vpj. ja kuulun myös tulevaisuusryhmään, jossa koordinoin syksyllä tehtyä puolueohjelmauudistusta.

Puolueen aktiivit tuntevat hyvin toimintani puolueessa, sillä harvemmin olen takarivissä huomaamattomasti piilossa. Myös sivusta seurannut jäsenistö on saattanut törmätä kirjoituksiini netissä. Olen osallistunut kampanjointiin, tapahtumien järjestämiseen, rahoitukseen, organisointiin, lehdistötiedotteiden valmisteluun yms. Olen antanut medialle ja erilaisiin selvityksiin lausuntoja piraattinäkökulmasta. Olin AYY:n vaaleissa ehdolla ja sain piraattien listalla toiseksi eniten ääniä, Janne Paalijärven jälkeen.

Puolueen agendassa sydäntäni lähinnä ovat yksilönvapaus-, yksityisyydensuoja- ja ennen kaikkea sananvapausasiat. Tekijänoikeuden osalta olen ”radikaali”, mutta tiedostan ettei kysymys ole yhteiskunnallisesti yhtä tärkeä kuin kansalaisoikeuskysymykset. Kannatan ehdottomasti perustuloa, sillä työhön kannustaminen on välttämätöntä hyvinvointiyhteiskunnan jatkuvuuden kannalta. Uskon puolueen toiminnan olevan nyt varsin hyvillä linjoilla ja näkisin, että puolueohjelmaa on syytä jatkossakin laajentaa maltillisesti, vaikkakaan ei ainakaan nähtävissä olevassa tulevaisuudessa kuitenkaan yleispuolueen tasolle.

Tronic useimmissa IRC-verkoissa ja muuallakin. Usein myös nimimerkillä ”Piraatti” lehtien uutiskommenteissa.

Blogi: http://tronic.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
    Facebook: ei tueta.
    Google+: https://plus.google.com/105551985416700373996/posts

Töiden kautta musiikin lisensointikuviot ovat tulleet tutuiksi ja osin sitä kautta pääsin antamaan lausuntoa hyvitysmaksuselvitykseen myös Piraattipuolueen nimissä.

Miksi haluat hallitukseen?

Haluan olla pääkallonpaikalla kehittämässä puolueen toimintaa eteenpäin. Uskon piraattiliikkeen voimakkaaseen nousuun myös Suomessa, kunhan organisoidumme kunnolla ja hallitus ottaa napakan otteen myös kuolemaisillaan olevista piireistä. Tarvitsemme elinvoimaista toimintaa koko maahan.

Miksi haluat varapuheenjohtajaksi?

Olen kiinnostunut Piraattipuolueen kehittämisestä pitkällä aikavälillä ja haluan kasvattaa sitoutumistani entisestään, myös nimellisesti. Varapuheenjohtajan titteli antaa myös huomattavasti paremmat mahdollisuudet esiintyä medialle puolueen äänenä. Uskon vakuuttaneeni toimintaani seuranneet siitä, että osaan myös esiintyä tämän vaatimalla tavalla. Siitäkin huolimatta, että tapanani on sanoa asiat suoraan.

En ole näillä näkymin kiinnostunut varsinaisesta puheenjohtajuudesta myöskään seuraavilla kausilla, enkä kyllä usko, että minua siihen hommaan valittaisikaan :)

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)

Alueelle ‘Kevätkokous 2012’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.

Siirry työkalupalkkiin