Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Puolueen puheenjohtajiston ehdokkaat

Etusivu Foorumit Arkisto Kevätkokous 2010 Puolueen puheenjohtajiston ehdokkaat

Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Scoffa Scoffa 7 vuotta, 2 kuukautta sitten.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija

Scoffa

said

Tämä ketju on tarkoitettu vain ehdokkaiden ilmoittautumisviesteille. Kysymyksiä ja keskustelua voi käydä erillisessä ketjussa.
    Kysymyksiä ehdokkaille ja keskustelua.

Nykyisen puoluehallituksen toimikausi on päättymässä. Piraattipuolueen kevätkokous pidetään toukokuun lopulla (joko 22. tai 23.5.) Helsingissä ja kokouksessa valitaan uusi puoluehallitus. Hallituksen toimikausi on kaksi vuotta. Toisessa viestiketjussa on mahdollisuus ilmoittautua ehdokkaaksi hallitukseen. Tämä ketju on pelkästään puheenjohtajaksi tai varapuheenjohtajaksi ilmoittautumiseen. Tänne ilmoittautuneet ilmoittautuvat automaattisesti myös hallitusehdokkaiksi elleivät toisin sano. Kevätkokouksessa valitaan puheenjohtaja sekä 1-3 varapuheenjohtajaa.

Yhdistyslaista ja puolueen säännöistä johtuvat muodolliset edellytykset puheenjohtajistoehdokkuudelle ovat (kokouspäivään mennessä):
    – Piraattipuolueen jäsenyys.
    – Suomen kansalaisuus tai vakinainen asuinpaikka Suomessa.
    – 18 vuoden ikä ja täysivaltaisuus.
    – Ei saa olla konkurssissa.

Hallitusehdokkuutta koskevan ketjun sisältö koskee lähes kaikilta osin myös puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajia, mutta nämä tehtävät tuovat kuitenkin huomattavasti enemmän vastuuta toimintaan. Puheenjohtajiston on oltava tavoitettavissa huomattavasti helpommin, yhteydenottoja tulee huomattavan paljon useammin, eikä kaikkia tehtäviä voi helposti delegoida muille. Julkiseen esiintymiseen on oltava hyvät valmiudet. Toiminnassa tulee kyetä ottamaan huomioon mahdollisimman laajalti koko jäsenistön mielipiteet, eikä asioita voi ajaa pelkästään oman näkemyksen mukaisesti. Puheenjohtajiston sanalla on painoarvoa, joten on kyettävä myös valitsemaan sanansa sen mukaisesti.

Sanomattakin on selvää, että puheenjohtajaksi tai varapuheenjohtajaksi ehdolle asettuvan on tunnettava piraattipolitiikka ja Piraattipuolueen toiminta erittäin hyvin jo ennestään. Näyttöjä on oltava aktiivisesta toiminnasta piraattiasioiden parissa.

Ehdokkuudesta on syytä ilmoittaa hyvissä ajoin tähän ketjuun, jotta jäsenet voivat tutustua ja halutessaan perehtyä ehdokkaaseen paremmin. Pakollista ilmoittautumiskaavaa ei ole, mutta tässä muutama mallikysymys, joihin on toivottavaa vastata:

– Nimi, asuinpaikka, ikä?
    – Tämänhetkinen ammatti sekä ammatillinen ja koulutustausta?
    – Mitä kaikkea olet tehnyt puolueessa tai Piraattinuorissa?
    – Millä nimimerkillä sinut löytää IRC:stä tai netistä yleensä?
    – Onko sinulla jotakin erityisosaamista tai erityisiä harrastuksia?
    – Miksi haluat (vara)puheenjohtajaksi?

Profiilikuva käyttäjästä mjr

mjr

said

Nimi, asuinpaikka, ikä?

Mikko Rauhala, Helsinki, 32

Tämänhetkinen ammatti sekä ammatillinen ja koulutustausta?

Tietotekniikka-asiantuntija Helsingin yliopistolta, filosofian maisteri tietojenkäsittelytieteestä.

Mitä kaikkea olet tehnyt puolueessa tai Piraattinuorissa?

Hieman edustusta, blogausta ja lausuntosäätöä; näitä olisi varaa lisätäkin. Byrokratiassa ja sen sellaisessa sen sijaan olen erittäin kehno ja saamaton. Ainiin, olen periaatteessa Helsingin piraattien VPJ.

Millä nimimerkillä sinut löytää IRC:stä tai netistä yleensä?

mjr

Onko sinulla jotakin erityisosaamista tai erityisiä harrastuksia?

Bittinörttäys, kansalaisoikeuspropaganda, kansalaistottelemattomuus, hallituksen vastainen agitaatio.

Miksi haluat (vara)puheenjohtajaksi?

Jossain määrin vaali- ja edustustoimintaa harjoittaneena voisin ryhtyä (yhdeksi) VPJ:ksi niitä tehokkaimmin täälläkin harrastaakseni etenkin vaalien lähestyessä. Kelpaa myös tavajäsenen vakanssi, varsinkin jos VPJ:ksi halutaan byrohirmuja. Epäjärjestelmällisyyttäni ynnä stressinhallintasyistä en havittele ihan pääpuhiksen pallia.

Profiilikuva käyttäjästä Ahto Apajalahti

Nimi, asuinpaikka, ikä?

Ahto Apajalahti, Helsinki, 22

Opiskelen historiaa (ja vähän muutakin) Helsingin yliopistolla sen, minkä Piraattipuolueelta ja muulta yhdistystoiminnalta kerkeän. Suoritin siviilipalveluksen toimistotöissä sisäasiainministeriössä, jossa olin myös sivarin jälkeen jonkin aikaa töissä.

Olen ollut perustamiskokouksesta lähtien hallituksen varajäsenenä ja syksystä 2008 alkaen puoluesihteerinä. Käytännössä olen tehnyt myös aika paljon ”toisen varapuheenjohtajan” hommia. Toimenkuvaan on kuulunut kaikki mahdollinen, ehkä jonkinmoisena erityisalueenani on ollut lausuntojen kirjoitteleminen. Kirjoitin myös Kaj Sotalan kanssa Jokapiraatinoikeus-pamfletin, jonka myötä on tullut kokemusta julkisuudessa esiintymisestä. Olen myös Helsingin piraattien pj, joskaan piiriyhdistyksellä ei ole ollut vielä käytännössä erillistä roolia Helsingin paikallistoiminnassa, joka on edennyt Piraattinuorten paikallisten aktiivien vetämänä.

Puuhkaja

Laajahkotkin kirjoitustehtävät onnistuvat ja kokouksissa jaksan kyllä istua. Harrastuksena on ollut melko tiivis yhteiskunnallisten asioiden seuraaminen jo aika pienestä pitäen. Sivarissa/töissä tuli saatua hyödyllistä kokemusta valtionhallinnon toiminnasta.

Miksi haluat (vara)puheenjohtajaksi?

Käytännössä olen hoitanut jo aika paljon sellaisia asioita, jotka mielestäni kuuluvat varapuheenjohtajan toimenkuvaan. Minulla ei ole perhettä, vakituista työpaikkaa tai muita vastaavia rasitteita, jotka rajoittaisivat kovasti ajankäyttöä, joten katson pystyväni varsin hyvin osallistumaan aikaa vieviin vaalikampanjoihin valmistautumisiin. Pyrin siis varapuheenjohtajaksi. Muukin hallituspaikka toki sopii.

Profiilikuva käyttäjästä Scoffa

Scoffa

said

Nimi, asuinpaikka, ikä?

Pasi Palmulehto, Hollolan kirkonkylä. Ikää 29 vuotta.

Puolueen puheenjohtaja. Pariin vuoteen en juuri muuhun työhön ole ehtinyt keskittyä, sillä puolue vaatii paljon ja ripeää aktiivisuutta. Kesän aikana olen aloittamassa ohessa myös IT-järjestelmänvalvojan / -konsultin työt, mutta työ on kuitenkin järjestetty sen mukaisesti, ettei se ole ristiriidassa puolueeseen käytettävän ajan kanssa.

Piraattinuorissa olen tehnyt hyvin vähän, sillä olen yli-ikäinen ollakseni enää jäsen. Piraattipuolueeseen sen sijaan olen panostanut kaiken, mikä perhettä laiminlyömättä on ollut mahdollista. Olin mukana ensimmäistä puolueen foorumia käyttöönottamassa Matti Hiltusen kanssa, suunnittelemassa mikä Piraattipuolueen toimenkuva ja tarkoitus tulisi olla, sekä kasaamassa itse puolueen perustamiseen ryhtyneen neljän hengen porukan. Alkuperäisessä yhdistyksen perustuskokouksessa minut valittiin puheenjohtajaksi kunnes kaikille avoin puolueen ensimmäinen kokous saadaan järjestettyä. Tuolloin minut valittiin varapuheenjohtajaksi ja 31.1.2009 puheenjohtajan titteli siirtyi minulle takaisin.

Olen ollut edustamassa puoluetta usein mediassa, osallistunut jokaiseen pidettyyn kokoukseen, ollut mukana kaikkien lausuntojen, kannanottojen ja lähes kaikkien tiedotteiden tekemisessä, matkustanut maailman ääriin kutsun tullessa. Haastattelujen, yhteydenottojen, poliittisen tilanteen kehittymisen ja puolueen toiminnan organisoinnin voisi sanoa olevan minulle arkipäivää. Toimin ohessa myös puolueen verkkopalveluiden ylläpitäjänä ja jäsenlehden latojana.

Scoffa nimimerkillä yleensä. Poikkeustapauksissa saatan käyttää myös Palmulehto nimimerkkiä (kuten mm. twitterissä).

Erityisosaamiseni keskittyy ensisijaisesti IT-puolelle sekä siihen liittyvän kehityksen ymmärtämiseen. Hieman liioitellen voisi sanoa harrastukseni, työni ja elämäni olevan puolueessa. Harrastuksen löyhempänä määrittelynä voisi mainita puuntyöstön, autonkorjauksen, hitsauksen, hyväntekeväisyys toimintaperiaatteella muutamien palvelimien ylläpitämisen, sekä todeta minun olevan teknonörtti; uudet tekniikat ja laitteet kiinnostavat minua, mutta se ei tarkoita minun kokevan niitä välttämättä tarpeellisiksi. Olen harrastanut kitaran soittoa, johon toivon vielä joskus tulevaisuudessa löytyvän aikaa. Minut voi myös löytää satunnaisesti pelaamasta Call Of Duty tai Battlefield pelisarjoja moninpelinä nimimerkillä [Pirate]Scoffa.

Miksi haluat puheenjohtajaksi?

Koska koen sen velvollisuudekseni. Olen iloinen puolueen puolesta, mikäli vielä parempi puheenjohtaja löytyy, mutta ainakaan omalla kohdallani en joudu hetkeäkään epäilemään asialle omistautumista. Minulla on selkeä kuva siitä, miten ja minne puoluetta pitää luotsata, jotta puolue tulee menestymään, sekä jo parilta vuodelta käytännön kokemusta.

Lisätietoa:

Koska puheenjohtajan toimintatapoihin vaikuttaa hyvin pitkälti myös kyseisen ihmisen luonne, kerron vielä ainakin jotain itsestäni. Lisää kannustan kysymään.
    Olen perheellinen rento kaveri, jolla on kotona vaimo ja kolme lasta. En pysty repeämään jokaiseen mahdolliseen tapahtumaan, mutta siitä huolimatta näen perheellisyyden PJ:n tehtäviin nähden positiivisena asiana. Se tuo lisää perspektiiviä moniin asioihin, joihin puolue vaatii muutosta. En ole ihminen joka on innokkaana säntäämässä mielenosoituksesta toiseen, tai keräämässä nimiä addresseihin, vaan pyrin saamaan asiani lävitse järkipuheella ja neuvottelulla. Olen hyvä kuuntelemaan ja ottamaan useat eri mielipiteet huomioon.

Pyrin ensisijaisesti puheenjohtajaksi, mutta olen valmis varapuheenjohtajaksi, hallitukseen tai mihin tahansa tehtävään, mihin puolue kokee panokseni hyödylliseksi valjastaa.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)

Alueelle ‘Kevätkokous 2010’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.

Siirry työkalupalkkiin