Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Tekemistä innokkaille

Etusivu Foorumit Piraattipuolueen toiminta Tekemistä innokkaille

Tämä aihe sisältää 56 vastaukset, 32 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Tabuli Tabuli 5 vuotta, 10 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 57)
  • Julkaisija

mrZombie

said

http://wiki.piraattipuolue.fi/Against_Intellectual_Monopoly

Siitä vain kääntämään. Mitään lupia ei ole tietenkään kyselty, mutta ne tuskin ovat ongelma. Parasta tietty olisi, jos tuon saisi julkaistua myös ihan fyysisenä kirjana jonkun oikean kustantajan toimesta (eikä vain amatöörikäännöksenä netissä). Vaikka sen avulla voisikin hyvin kerätä varoja puoluelle, niin oleellisempaa olisi saada sen avulla leviämään ideaa, että immateriaalioikeudet ovat huonoja. Siksi jonkun kustantajan käytössä oleva markkinointikoneisto voisi saada paljon hyvää aikaan.

Eli strategia kirjan suhteen voisi olla tällainen:

Ensin wikiin amatöörikäännös -> yhteyttä kirjailijoihin, kerrotaan käännöksesta -> yhteyttä suomalaisiin kustantajiin, kerrotaan että olisi valmis käännös, joka korkeintaan saattaa kaivat hieman ammattilaisen editointia, mutta muutoin julkaisuvalmis -> joku kustantaja julkaisee kirjan, josta puolue voisi esimerkiksi sopia ostavansa erän normaalia halvemmalla ja myymällä sitä itse (tämä siis ainoana korvauksena käännöksestä) -> kirja leviää kauppoihin ja siitä kirjoitetaan arvosteluja lehtiin, jonka seurauksena tietoisuus immateriaalioikeuksien pahuudesta leviää kansalaisten ja päättäjien tietoisuuteen ja kunnollinen reformi saadaan vihdoinkin aikaan.

Profiilikuva käyttäjästä Vetinari

Vetinari

said

Minulta luonnistuu monikin asia. Tunnetuin olen ehkä tekstintuottamisesta, minulla on ollut oma pakina paikallislehdessä parin vuoden ajan (ilmaisjakelussa, mutta kuitenkin) ja olen kirjoittanut freelancerina satunnaisesti muitakin juttuja. Hallitsen useamman tyylilajin, mutta jos saan vapaat kädet, kirjoitan melko pisteliäästi ja lukijoita herättelevästi. Kääntäminenkin sujuisi, mutta sitä teen välillä (ja tälläkin hetkellä) leipätyökseni (jälleen friikkuna), niin vapaa-ajallani tekisin mieluiten jotakin muuta. Lisäksi olen paatunut kielipoliisi, jonka mielestä tekstin tulee olla vapaa yhdys sana virheistä (sic) ja muista kömpelyyksistä. Paitsi että kirjoitan omia tekstejäni, mielelläni myös korjailen ja muovaan toistenkin tekstejä eloisammiksi jos tarve näin vaatii. Puheenkirjoittamisestakin minulla on pikkuisen kokemusta.

Minulla on myös kohtuullisen hyvälaatuinen videokamera ja oheistarpeita. Olen aloitteleva stop-motion -animaatioiden harrastaja, mutta sopiihan sitä käyttää muuhunkin. Lisäksi minulla on jonkin verran graafisen alan koulutusta (kävin Savonlinnan Taidelukion jossa pääaineenani oli graafinen suunnittelu). Grafiikkaakin olen hitusen tehnyt friikkuna.

Valitettavasti asun täällä Pohjois-Karjalassa, eikä epäsäännöllinen tulotaso anna mahdollisuuksia matkustella ympäri Suomea, ja kun on noita huollettaviakin jaloissa pyörimässä… Mutta täältä käsin teen minkä suinkin voin. Videokameran lainaamisesta ulkopuolisille minulla on huonoja kokemuksia, mutta sekin onnistuu mikäli voin luottaa siihen, että kameran särkyessä se korvataan.

Profiilikuva käyttäjästä OSQ

OSQ

said

Pistä mailaten!Yritän verkottaa av-tekijöitä.
    Sijainteja ja valmiuksia. Se että tekijöitä on ympäri maata
    on rikkaus jota kannattaa käyttää.

Profiilikuva käyttäjästä Mikko Kunnari

Vetinari: voit ilmoittaa itsesi esimerkiksi tuonne ja ottaa vaikka irkissä yhteyttä nimimerkkiin Thihi. Purje-projekti on juuri käynnistymässä oikein kunnolla.

Myös käännöstöitä on tarjolla kirjoitettavaksi:

AV-miehet: Ottakaa tosiaan ihmeessä yhteyttä nimimerkkiin OSQ. OSQ voisi myös tehdä AV-miehille wikisivun ja laittaa sinne yhteystietonsa. Sinne on myös helppo lisäillä projekteja tehtäväksi. Yksi varma AV-projekti tulee olemaan PP:n tuleva syyskokous.

OSQ

said

Pärstän alla on e.mail osoite, odottelen yhteyksiä.

Profiilikuva käyttäjästä unknown

unknown

said

Olisin kiinnostunut muotisuunnittelijan ammattini (ja ammattikoulutukseni) vuoksi erityisesti graafisesta suunnittelusta ja työstöstä. Olisin kiinnostunut mielikuvitusrikkaana rohkeana (myös käytännön tekoina) suupalttina ja kirjoitustaitoisena myös tekstintyöstöstä huom. vain suomen kielellä, koska muu ulkomainen kielitaitoni on vähän hakusessa oltuaan käyttämättä useita vuosia (kertaus on opintojen äiti). Olisin kiinnostunut myös huom. vain Tampereella tapahtuvasta paikallistoiminnan järjestämisestä ja kehittämisestä.

Profiilikuva käyttäjästä Insu

Insu

said

jadonna wrote:
    Quote:Olisin kiinnostunut muotisuunnittelijan ammattini (ja ammattikoulutukseni) vuoksi erityisesti graafisesta suunnittelusta ja työstöstä. Olisin kiinnostunut mielikuvitusrikkaana rohkeana (myös käytännön tekoina) suupalttina ja kirjoitustaitoisena myös tekstintyöstöstä huom. vain suomen kielellä, koska muu ulkomainen kielitaitoni on vähän hakusessa oltuaan käyttämättä useita vuosia (kertaus on opintojen äiti). Olisin kiinnostunut myös huom. vain Tampereella tapahtuvasta paikallistoiminnan järjestämisestä ja kehittämisestä.
    Miten sinua kiinnostaisi osallistua meidän verkkolehti-projektin nimeltä Purje ?
    Innokkaita tekijöitä tarvitaan aina. Varsinkin sellaisia jolta onnistuu suunnittelu sekä tekstin tuottaminen.

Mikäli sinua kiinnostaa paikallistoiminta Tampereen-alueella, voisit yrittää seurata Lansi-suomen paikallistoiminnan keskustelualuetta. Voit tietenkin ottaa yhteyttä vaalipiirin edustajaan.

unknown

said

Insu kirjoitti:
    Quote:jadonna wrote:
    [quote]Olisin kiinnostunut muotisuunnittelijan ammattini (ja ammattikoulutukseni) vuoksi erityisesti graafisesta suunnittelusta ja työstöstä. Olisin kiinnostunut mielikuvitusrikkaana rohkeana (myös käytännön tekoina) suupalttina ja kirjoitustaitoisena myös tekstintyöstöstä huom. vain suomen kielellä, koska muu ulkomainen kielitaitoni on vähän hakusessa oltuaan käyttämättä useita vuosia (kertaus on opintojen äiti). Olisin kiinnostunut myös huom. vain Tampereella tapahtuvasta paikallistoiminnan järjestämisestä ja kehittämisestä.

Miten sinua kiinnostaisi osallistua meidän verkkolehti-projektin nimeltä Purje ?
    Innokkaita tekijöitä tarvitaan aina. Varsinkin sellaisia jolta onnistuu suunnittelu sekä tekstin tuottaminen.

Mikäli sinua kiinnostaa paikallistoiminta Tampereen-alueella, voisit yrittää seurata Lansi-suomen paikallistoiminnan keskustelualuetta. Voit tietenkin ottaa yhteyttä vaalipiirin edustajaan.[/quote]

Okei! Osuma ja nappasi! Hyvältä kuulostaa, koska olen aina joskus silloin tällöin haaveillut siitä minkälaista olisi osallistua jonkun lehden tekemiseen muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa (puhumattakaan kirjojen kirjoittamisesta yksin). Olen ollut lapsesta asti innokas kirjojen ja lehtien lukija. Olen mm. hesarin kestotilaaja, koska se on Suomen suurin sanomalehti ja kiinnostavin Suomen sanomalehdistä, joten siitä saa kaiken haluamansa tiedon takuu varmasti (ainakin minä). Verkkolehden tekemiseen osallistuminen kuulostaa hyvältä, koska netti on nykypäivää ja eihän esim. hesarikaan silloin voi laiminlyödä nettiä paperilehden lisänä. Haluaisin saada vielä lisätietoja Purje-projektistanne eli mitä suunnittelu-ja tekstin tuottamistyöni käytännössä käsittelisi.

Profiilikuva käyttäjästä Mikko Kunnari

Pistin viestiä Purje-ihmisille, joten he varmaan tulevat ottamaan sinusta kopin.

Mitä Tampereen paikallistoimintaan tulee, niin yhteyttä pidetään lähinnä irkissä kanavalla #pirkanmaa, mutta mikäli et moista käytä, niin seuraa blogia ja tapahtumakalenteria ja ilmesty ihmeessä seuraavaan tapaamiseen paikalle. Minä ja Harri Kivistö ollaan Tampereen aktiivisimmat.

Myös vaalipiiriyhdistystä ollaan perustamassa ja sinnekin voi pyrkiä hallitukseen mukaan. Vähintäänkin suosittelen osallistumaan vaalipiiriyhdistyksen perustamiskokoukseen tässä lähiaikoina. Siitäkin tulee juttua blogiin ja tapahtumakalenteriin aikanaan.

Profiilikuva käyttäjästä Thihi

Thihi

said

Hei kaikki Purjeesta kiinnostuneet. Olen ruorissa tällä hetkellä :)

Lehden ensimmäinen numeron on tarkoitus olla valmis viikonlopun aikana, ennen sitä tuskin on vielä aikaa sen tarkemmin opastaa ketään uutta mukaan. Seuraavan teko alkaa kuitenkin jo maanantaina, eli tervetuloa.

Tällä hetkellä suunnitteilla on tehdä 16 -sivuista ~kuukausittaista jäsenlehteä, joka koostuu muutamasta vakipalstasta, sekä kiertävästä kolumnista, uutisista ja muista artikkeleista piraattiaiheen ympäriltä. Ensimmäinen lehti jää 12 sivuiseksi, jotta se ehtisi ulos ennen Loviisan kunnallisvaaleja.

Tekstin puolesta Purje kaipaa ihmisiä, jotka osaavat itsenäisesti etsiä hyviä uutisaiheita, ehdottaa niitä, ja kirjoittaa niistä oivaltavia ja tiiviitä artikkeleja. Muita tarpeita päästään katsomaan viikolla.

Purjetta kehitetään ja suunnitellaan tällä hetkellä erityisesti PirateNetin irc-verkossa kanavalla #purje. Kaikki kiinnostuneet irkkaajat voivat tulla lurkkaamaan ja osallistumaan. Muita varsinaisia virallisia paikkoja projektilla ei vielä ole, mutta kohta helpottaa. Alkavalla viikolla alkaa palvella myös sähköposti, ja Purjeen sivu, josta lehden voi ladata pdf:nä, tai lukea suoraan virtuaalilehtenä.

Suunnitteilla on myös järjestelmä sisällön ehdottamiseen, sekä kuvapankki johon graafikot ja valokuvaajat voivat jakaa Purjeen käytettäväksi töitään.

Vienona pyyntönä peräänkuulutan tässä vielä ihmisiä, joilla on käytettävissä tulostin ja halu käyttää musteitaan piraattien hyväksi. Printatkaa Purjetta, jakakaa ystävillenne ja levittäkää muutenkin paikkoihin, josta kiinnostuneita saattaa löytyä.

-T

OSQ

said

Kuvatoiveita (valokuvaa/piiroksia) voi pistää myös s.postiin kun tarpeita tulee.
    Luovun dramaattisesti aatteen vuoksi kaikista tekijän oikeuksistani.
    Oooh ja aargh

Thihi

said

No, isyysoikeuksista ei voi luopua, mutta muuten kaikesta joutuukin, jos sen Purjeeseen haluaa. Tällä hetkellä teemme public domainia. Saattaahan se olla, että jotain lisenssihirvityksiä joskus harkitaan, mutta vielä tällä hetkellä prosessi syntyy hurjassa anarkiassa, vapaana, ilman kahleita.

unknown

said

Kiitos vihjeestä/tiedonannosta Mikko Kunnari ja Thihi! Mietin vain miten Purjeen tekijät aikovat ottaa minuun yhteyttä. Tietävätkö he esim. sähköpostiosoitteeni, kysymyksenä lähinnä Mikko Kunnarille, koska hän sanoi ilmoittaneensa minusta Purjeen tekijöille viestissään? Saavatko he sen esim. Piraattipuolueen kautta tekemäni/hyväksytyn jäsenhakemuksen tiedoista?

Thihi

said

Jadonna: oikeastaan paras on, jos kiinnostuneet ottavat itse yhteyttä suoraan Purjeeseen. Tämän voi pian tehdä sähköpostiosoitteen kautta, joka löytyy alkuviikosta Purjeen sivustolta. Varmaankin noin tiistaista eteenpäin alamme päivystää siellä.

Osoite tulee olemaan muotoa purje -at- piraattipuolue.fi, mutta toistaiseksi sinne on turha lähetellä mitään, osoitetta ei vielä ole perustettu. Tiistaista eteenpäin esimerkiksi teksti- tai kuvanäytteitä voi lähettää tuonne, samoin kuin ideoita artikkeleista ja muusta mitä toivoisi Purjeessa näkevän.

Tätä ennen ainoa tapa päästä kunnolla yhteyteen Purjeen kanssa on tulla irc:iin. Tarkempaa tietoa PirateNetin ircistä löydät http://wiki.piraattipuolue.fi/IRC osoitteesta. Mikäli irc ei ole sinulle tuttu käsite, kertoo http://fi.wikipedia.org/wiki/IRC lisää. Windowsilla suosituin asiakasohjelma irc-keskusteluja varten lienee mIRC, mutta muitakin vaihtoehtoja on pilvin pimein. OS X:llä ja Linuxilla hyviä asiakasohjelmia ovat esimerkiksi xchat ja irssi.

PirateNetin irc-verkossa Purje vaikuttaa erityisesti kanavalla #purje, jossa lehden sisältö suunnitellaan, ja julkaisija, toimitus, sekä avustajat käyvät keskusteluja piraattiaiheista ja Purjeesta itsessään.

-T

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 57)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin