Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Verkkotiedotus ja -viestintä

Etusivu Foorumit Työryhmät Verkkopalvelut Verkkotiedotus ja -viestintä

Tämä aihe sisältää 15 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä mrZombie mrZombie 9 vuotta, 1 kuukausi sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
  • Profiilikuva käyttäjästä Matti Hiltunen

Olen harkinnut nykyisen uutisfoorumimme korvaamista Bloggeriin sijoitetulla blogilla. Puristit voivat tietysti sanoa, että puolueen tiedotuksen rakentaminen amerikkalaisen palvelun varaan on huono ajatus, ja eihän tuo Blogger varsinaisesti ole opensourceakaan. Asian puolesta puhuu kuitenkin joitakin teknisiä näkökulmia:

[li]Nykyinen feedi on minuutissa kokoon kyhätty skripti, jonka ylläpitämistä en halua vaivoikseni.[/*:m]
      [li]Feedin generoiminen foorumitekstistä vaatii bbcoden käsittelyä, mikä nykyisellään tarkoittaa bbcode tagien poistoa.[/*:m]
      [li]Bloggerin tarkoitukseen sopivampi käyttöliittymä tekisi uutisten kirjoittelusta miellyttävämpää. [/*:m]
      [li]Virallinen Tiedotuskanava olisi turvallisuusmielessä hyvä pitää irrallaan keskustelualueesta.[/*:m]
      [li]Nykyinen feedihän menee jo tälläkin hetkellä feedburnerin läpi, joten käytännön työtä siirtyminen vaatisi vähemmän kuin tämän viestin kirjoittaminen.[/*:m]
      [li]Bloggerissakin blogi voidaan brändätä Piraattipuolueelle jo domain-tasolla, kuten olen tehnyt omani kanssa: http://blog.mattihiltunen.com. [/*:m]

Jonkinlainen organisoitu, viikottainen uutiskirje puolueelle pitäisi joka tapauksessa saada ihmisten mielenkiinnon ylläpitämiseksi. Edellinen uutinenhan on kivikaudelta, kun en uskalla yksinäni puhua Puolueen Virallisella Äänellä.

Olen lisäksi niellyt ennakkoluuloni ja tutustunyt Skypeen, positiivisesti yllättyen. Suljettu ohjelmisto ja tietoturvakaan ei taida olla edes kännykän luokkaa, mutta erittäin suosittu ja ainakin pintapuolisesti toimiva.

Discuss.

Profiilikuva käyttäjästä Scoffa

Scoffa

said

Uutiset kieltämättä olisi hyvä olla erillään foorumista, tässä olen samaa mieltä.
    Kuitenkin jonkin valmiin blogipaikan käyttäminen puolueen toimintaan, sitä kavahdan.
    Minulla itseasiassa oli tässä jo testikäytössä yksi softa, joka mahdollistaisi blogityylisen käytön, uutisointiosion, intranetin ja monta muuta asiaa, voisin tutkia millaiset olisivat sen mahdollisuudet näin kokonaisvaltaiseen käyttöön, todennäköisesti se soveltuisi siihen todella hyvin.
    Niin ja kyseessä oli LifeRay ( http://www.liferay.com ) niminen Open Source portaali, joka vaikutti todella laadukkaalta, vaati tosin useamman tunnin tutkiskelun ylläpitäjältä ennenkuin ymmärsi miten se toimii.

Toinen vaihtoehto olisi pistää oma blogisaitti pyörimään, en usko olevan isokaan työ. Ja rehellisesti sanoen ennemmin olisin valmis näkemään suurempaakin työtä, kunhan emme joutuisi tukeutumaan mihinkään julkiseen blogimestaan.

Mutta itse pointteihin kyllä yhdyn, uutisointi ja moni muu asia ei kuulu foorumille pidemmällä tähtäimellä.

Profiilikuva käyttäjästä Matti Hiltunen

[quote=Scoffa]LifeRay[/quote]
    Ajattelen vielä vähän liikaa webhotelliasiakkaan mielentilan sisällä :) Sinulla on varmaankin kokemusta tämänkaltaisista järjestelmistä? Ominaisuuksia tuosta kyllä löytyy ja jos serveritila ei ole ongelma niin ei kun toimeksi.

Scoffa

said

Serveritila ei ongelmaksi koidu ja tosiaankaan ei kannata ajatella palvelua, jonka tarvitsisi pyöriä webbihotellissa, sillä jo nyt on PP:lle tarvittaessa lähes rajattomasti palvelintilaa käytettävissä, tulevaisuudessa toivon mukaan myös jostain yhteisestä rahoituksesta.
    Kerran olen jo LifeRayn säätänyt mieleisekseni, mutta vain intranettiä ajatellen, joten koitanpa tehdä koko homman alusta asti siten, että se mahdollistaisi myös henkilökohtaiset blogit ym.
    Itseasiassa LifeRay sisältää myös foorumisoftan, mutta ainakin toistaiseksi pidän tätä PhpBB3:sta mielekkäämpänä.

[quote=Scoffa]tulevaisuudessa toivon mukaan myös jostain yhteisestä rahoituksesta.
    [/quote]
    Ehdottomasti.

[quote=Scoffa]
    Itseasiassa LifeRay sisältää myös foorumisoftan, mutta ainakin toistaiseksi pidän tätä PhpBB3:sta mielekkäämpänä.[/quote]
    Ajattelitko muuten Liferayta ihan jäsenten yleiseen käyttöön (teoriassa siis nykyisten foorumin, wikin ja nettisivun) korvaajana, vaiko enemmän intranettinä hallituksen, toimihenkilöiden ja piiriedustajien käyttöön?

Itse olen periaatteessa avoin molemmille vaihtoehdoille.

Scoffa

said

Se toimisi kyllä molempiin, mutta itse pitäisin ajatuksesta, jossa kaikki ei olisi yhden järjestelmän takana.
    Tuon toteuttamiseksi parasta olisikin pitää nykyinen Piraattipuolueen sivusto sekä foorumi nykyisillä sijainneillaan ja tehdä LifeRaystä vain jäsenille tarkoitettu alue.
    LifeRay kykenisi helposti kyllä hoitamaan tuon kaiken, mutta luulisin sen olevan riittävää, mikäli se olisi ensisijaisesti tiedotus ja yhteyskanavana.
    Myös julkinen uutispuoli on helppo toteuttaa, eli ulkopuoliset näkisivät puolueen tiedotukset jotka on tarkoitettu julki, puolueen sisäiset tiedoitukset vain rekisteröidyt ja vahvistetut jäsenet.

Täytyy sanoa että LifeRay oli minulle täysin uusi tuttavuus kun aloin intranet softaa tutkimaan, mutta toistaiseksi sen mahdollisuudet tuntuvat todella laajoilta.
    Ainoa huono puoli on, että se on ensisijaisesti javapohjainen ja haukkaa jo idlenäkin 1,5GB rammia. Tuo määrä ei tosin taida juuri nousta käytön aikana enää.

Edit. Wiki itseasiassa toimii tällä hetkellä samalla palvelimella kuin missä LifeRaytä tutkin, joten se ehkä olisi vielä jossain määrin yhdistettävissäkin.

[quote=Scoffa]Se toimisi kyllä molempiin, mutta itse pitäisin ajatuksesta, jossa kaikki ei olisi yhden järjestelmän takana.
    Tuon toteuttamiseksi parasta olisikin pitää nykyinen Piraattipuolueen sivusto sekä foorumi nykyisillä sijainneillaan ja tehdä LifeRaystä vain jäsenille tarkoitettu alue.
    [/quote]
    Aye. Toisaalta jos jäsenalue toteutetaan LifeRayllä niin saa nähdä, mikä rooli PiraattiBBS:llä tulee jatkossa olemaan. Perustuskokouksen jälkeenhän sen alkuperäinen tehtävä on joka tapauksessa täytetty.

[quote=Scoffa]
    LifeRay kykenisi helposti kyllä hoitamaan tuon kaiken, mutta luulisin sen olevan riittävää, mikäli se olisi ensisijaisesti tiedotus ja yhteyskanavana.
    Myös julkinen uutispuoli on helppo toteuttaa, eli ulkopuoliset näkisivät puolueen tiedotukset jotka on tarkoitettu julki, puolueen sisäiset tiedoitukset vain rekisteröidyt ja vahvistetut jäsenet.

Täytyy sanoa että LifeRay oli minulle täysin uusi tuttavuus kun aloin intranet softaa tutkimaan, mutta toistaiseksi sen mahdollisuudet tuntuvat todella laajoilta.
    Ainoa huono puoli on, että se on ensisijaisesti javapohjainen ja haukkaa jo idlenäkin 1,5GB rammia. Tuo määrä ei tosin taida juuri nousta käytön aikana enää.
    [/quote]
    Minulla ei ole mitään Javaa vastaan sinänsä, koska itse tunnen olevani kaikista luontevin juuri Javaa käyttäen. Siis siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että jotain laajennustarvetta ilmenee. Muistia tuo kyllä vie, mutta sen jätän sinun harkintasi varaan.

Aikaa tuon toimintakuntoon virittämiseen kyllä tulee palamaan. Kokeilin tuota virallista demoa ja myös käytettävyys voi olla ongelma. Tämä ei ole yksinkertainen järjestelmä.

[quote=Scoffa]
    Edit. Wiki itseasiassa toimii tällä hetkellä samalla palvelimella kuin missä LifeRaytä tutkin, joten se ehkä olisi vielä jossain määrin yhdistettävissäkin.[/quote]
    En välttämättä lähtisi yrittämään. Wikissä meillä ei kuitenkaan ole vielä niin paljon materiaalia, että kannattaisi väin väkisin naittaa kaksi todennäköisesti eripuraista systeemiä keskenään.

Scoffa

said

[quote=Matti Hiltunen][quote=Scoffa]Se toimisi kyllä molempiin, mutta itse pitäisin ajatuksesta, jossa kaikki ei olisi yhden järjestelmän takana.
    [/quote]
    Aye. Toisaalta jos jäsenalue toteutetaan LifeRayllä niin saa nähdä, mikä rooli PiraattiBBS:llä tulee jatkossa olemaan. Perustuskokouksen jälkeenhän sen alkuperäinen tehtävä on joka tapauksessa täytetty.
    [/quote]
    Itse kuitenkin nostaisin edelleenkin jatkossa foorumin toiminnan meille tärkeäksi.
    Varmaankin LifeRayn tai muun järjestelmän foorumikin olisi ihan pätevä, mutta hankala arvioida vielä. Olisihan siinnä tietysti etuna se, ettei liian moneen paikkaan PP:tä sähköisesti hajauttaisi.

[quote=Matti Hiltunen]
    Minulla ei ole mitään Javaa vastaan sinänsä, koska itse tunnen olevani kaikista luontevin juuri Javaa käyttäen. Siis siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että jotain laajennustarvetta ilmenee. Muistia tuo kyllä vie, mutta sen jätän sinun harkintasi varaan.

Aikaa tuon toimintakuntoon virittämiseen kyllä tulee palamaan. Kokeilin tuota virallista demoa ja myös käytettävyys voi olla ongelma. Tämä ei ole yksinkertainen järjestelmä.
    [/quote]
    Minulla taas luonnistuu tarvittaessa jossain määrin PHP ja ymmärrän useimpia muitakin ohjelmointikieliä, mutta java on aina ollut kuin hepreaa lukisi :)
    Tosin hyvänä puolena se, ettei ainakaan itse rungossa tuntuisi olevan muutettavaa koodin osalta.

[quote=Matti Hiltunen][quote=Scoffa]
    Edit. Wiki itseasiassa toimii tällä hetkellä samalla palvelimella kuin missä LifeRaytä tutkin, joten se ehkä olisi vielä jossain määrin yhdistettävissäkin.[/quote]
    En välttämättä lähtisi yrittämään. Wikissä meillä ei kuitenkaan ole vielä niin paljon materiaalia, että kannattaisi väin väkisin naittaa kaksi todennäköisesti eripuraista systeemiä keskenään.[/quote]

Olet todennäköisesti täysin oikeassa. En asiaa vielä tarkemmin miettinyt kun tuon kirjoitin, muistin vain että LifeRayn omilla sivuillakin oli valikossa Wiki, mutta se linkittikin ulkoiseen wikiin nähtävästi.
    Nopeasti ajateltuna oletin siihen olevan saatavilla valmiin lisäplugin.

Profiilikuva käyttäjästä zzorn

zzorn

said

Wikinä jatkaisin mielelläni Mediawikin käyttöä. Se on kuitenkin yksi parhaiten tuetuista wikeistä ja todistettavasti toimii hyvin.

Jos mediawikin ulkoasua halutaan enemmän pääsivun tyyliseksi siihen voi tehdä skinin (kokemusta tästä löytyy minulta jonkin verran jos tarvitaan).

Itse olen käyttänyt Liferayta vähän myös työpaikalla, aika monimutkaiselta vaikuttaa, mutta näyttää olevan aika suosittu.

Scoffa

said

[quote=zzorn]Wikinä jatkaisin mielelläni Mediawikin käyttöä. Se on kuitenkin yksi parhaiten tuetuista wikeistä ja todistettavasti toimii hyvin.

Jos mediawikin ulkoasua halutaan enemmän pääsivun tyyliseksi siihen voi tehdä skinin (kokemusta tästä löytyy minulta jonkin verran jos tarvitaan).

Itse olen käyttänyt Liferayta vähän myös työpaikalla, aika monimutkaiselta vaikuttaa, mutta näyttää olevan aika suosittu.[/quote]

Liferay tosiaankin muistuttaa jotakuinkin enemmän jo omaa käyttöjärjestelmää kuin vain sivustopohjaa.
    MediaWiki jatkuu käytössä, se on tällä hetkellä upotettu myös liferayn sivuihin näyttäen kaiken sen mitä wiki.piraattipuolue.fi:ssä on.

Olen nyt hieman pähkäillyt tuota LifeRayta. Käytännön ensivaikutelma on säilynyt koko ajan: koko systeemi on oikeasti melko sekava. Vaikka meillä onkin palvelinkapasiteettia käytössä, niin se ei välttämättä tarkoita että koko kapasiteetti pitää käyttää heti alkuunsa, sitä kun tullaan tarvitsemaan myös noihin livestreameihin. LifeRaysta jää vähän sellainen kuva, että se tekee monia asioita joten kuten, muttei mitään kovin erinomaisesti. MediaWiki on erinomainen wikijärjestelmä, mielestäni paras itse asiassa. PhpBB on hyvä keskustelualuesofta. Ne molemmat tekevät yhden asian hyvin. CMS -järjestelmäni tavoitteena on näyttää sivuja hyvin. Tähän yhtälöön voimme tiedotuksen puolesta lisätä vaikka jonkin blogisoftan joka puolestaan hoitaa oman hommansa kunnialla.

Entäpä jäsenalue? Ainoa mihin tätä aivan ehdottamasti tarvitaan on nettiäänestäminen. Yksityiskohdat riippuvat äänestyksen toteutuksesta, mutta tämä järjestelmä tulee joka tapauksessa todennäköisesti olemaan itse tehty, koska vaatimukset täyttävää tekniikkaa ei välttämättä ole vielä olemassakaan. Olen blogissani pohdiskellut esim. sähköisiä allekirjoituksia asiaan liittyen, joten en tässä mene tarkempiin yksityiskohtiin.

Puoluehallituksen tarpeita kannattanee arvioida erikseen, koska niihin liittyy omat yksityiskohtansa. Oma, erillinen MediaWiki installaatio HTTPS yhteyden päähän on yksi varteenotettava vaihtoehto.

Ehdotankin, että rakennamme verkkoinfrastruktuurimme olemassa olevien järjestelmiemme varaan ja integroimme ne ajan kanssa tiiviimmin toisiinsa niin, että aikanaan ne muodostavat yhtenäisesti toimivan mutta hajautetun kokonaisuuden. Esimerkiksi tulevaisuudessa jäsen voi kirjautua kerran jäsenalueelle, minkä jälkeen hän kirjautuu automaattisesti keskustelualueelle ja wikiin niitä käyttäessään. Olen tällaisen järjestelmän kerran toteuttanut juuri MediaWikia ja phpBB:tä käyttäen, joten se on kyllä teknisesti mahdollista. Modulaarinen järjestelmä monoliittisen sijaan saa aikaan myös sen, ettei yhden palvelun konevika upota koko piraattilaivaa.

Pikaviesti- ja puhelutarpeisiin kannatan edelleen Skypen käyttöä niin hallituksen kuin koko puolueenkin sisällä, koska uskon sen olevan turvallisuustasoltaan tyydyttävä. Onhan se suljettu ohjelmisto, mutta voimme lohduttautua sillä, että se sentään toimii P2P periaatteella :)

Olen aikani pähkäillyt tätä tiedotusasiaa. Luulen, että saattaisi sittenkin olla parasta keskittää asioita mahdollisimman pitkälti keskustelualueen ympärille. Varsinainen blogialustahan tämä ei ole, mutta kaikilla on jo valmiiksi käyttäjätunnukset tänne ja käyttöliittymää voi muokata aluekohtaisesti phpBB:n templateja kirjoittelemalla. RSS feedit onnistuu myös, joskin kotitekoista feediskriptiä pitää kehittää nykyisestä jonkin verran.

Profiilikuva käyttäjästä Kaj Sotala

Kaj Sotala

said

[quote=Matti Hiltunen]Luulen, että saattaisi sittenkin olla parasta keskittää asioita mahdollisimman pitkälti keskustelualueen ympärille. Varsinainen blogialustahan tämä ei ole, mutta kaikilla on jo valmiiksi käyttäjätunnukset tänne ja käyttöliittymää voi muokata aluekohtaisesti phpBB:n templateja kirjoittelemalla. RSS feedit onnistuu myös, joskin kotitekoista feediskriptiä pitää kehittää nykyisestä jonkin verran.[/quote]

Foorumit ja blogithan saa varsin nätisti yhdistettyä siten, että sivustosofta poimii tietyllä tapaa merkityt foorumiviestit erilliselle blogisivulle, tuottaen sinne automaattisen kommentoi viestiä-linkin joka vie takaisin foorumiketjuun. (Esim. Kupolin etusivun uutiset toimivat tällä periaatteella, jos esimerkkini oli epäselvä.) Tämä voisi olla varsin hyvä ja toimiva ratkaisu – voisi esim. tehdä foorumeille erillisen blogausalueen, jonne vain osalla olisi kirjoitusoikeudet ja jonne luotu ketju heittäisi automaattisesti ensimmäisen viestin sisällön blogiin.

Profiilikuva käyttäjästä mrZombie

mrZombie

said

Miten olisi joku yksinkertaisempi CMS tai ihan vain blogisofta? Piraattiliitto käyttää Drupalia, ja se on kyllä osoittautunut varsin toimivaksi. Puolueen nettisivut voisi rakentaa sen päälle, ja tarpeen vaatiessa lisäillä toimintoja erilaisilla moduleilla. Pelkkään tiedotukseen riittäisi vaikka WordPress.

Profiilikuva käyttäjästä Kaj Sotala

Kaj Sotala

said

Itse en oikein pidä ajatuksesta rakentaa sivustoja blogialustojen päälle – blogi toimii hyvin, no, blogin pitämiseen, mutta esimerkiksi Piraattiliiton sivuilla blogiformaatti tekee Artikkelit-osion selaamisen tarpeettoman hankalaksi. Sen sijaan että olisi yhdellä sivulla kätevästi linkit kaikkiin artikkeleihin aakkos-, kirjoittaja- tai aikajärjestyksessä käyttäjän valinnan mukaan (kuten vaikka täällä), ovat ne hankalasti hajautetut kolmelle sivulle aikajärjestyksessä kovin clutteroituneen oloisesti. Ehkä tämä on mahdollista toteuttaa blogisoftallakin, mutta ainakaan tähän asti näkemäni viritykset eivät ole vakuuttaneet.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin