Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

• Profiilikuva käyttäjälle Ahto Apajalahti
    aktiivinen 6 päivää, 20 tuntia sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Topi
    aktiivinen 2 kuukautta sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle jessejarvi
    aktiivinen 2 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle kivasatu
    aktiivinen 2 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Scoffa
    aktiivinen 3 kuukautta, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ari-Martti Hopiavuori
  • Profiilikuva käyttäjälle lzj1214
  • Profiilikuva käyttäjälle Yaamboo
    aktiivinen 3 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Raoul Plommer
    aktiivinen 6 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Max
    aktiivinen 8 kuukautta, 2 viikkoa sitten

Vs:Mitä Piraattipuolue antaa muusikolle?

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Vs:Mitä Piraattipuolue antaa muusikolle?

Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 kirjoittaja, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä HarriKivisto HarriKivisto 8 vuotta, 10 kuukautta sitten.

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Julkaisija

Hyvin niukasti tietoa lienee puolueen jäsenten koulutuksellisista tms taustoista, joten vaikea on ottaa selville, miten musiikintekijät suhtautuvat puolueeseen. Itse olen musiikintekijä (en ammattilainen, eikä se ole näillä näkymin suunnitelmissa) ja kiinnostukseni puoluetta kohtaan on luonnollisesti varsin suuri, olinhan sentään mukana yhdistyksen perustamisessa. Mikäli muusikkoina pidetään pääsääntöisesti vain musiikin ammattilaisia tai puoliammattilaisia, kutsun itseäni mieluummin musiikintekijäksi. Alkaa olla jo useampi vuosi siitä kuin mitään olen julkaissut – tällä hetkellä soitan neljän hengen bändissä; olemme soittaneet yhdessä vasta vähän aikaa, mutta eiköhän kohta puolin aleta saada materiaalia julkaistua esim. demona – raakana matskua on jo runsaasti.

En lopulta usko että tilastollisesti mielipiteiden jakautuminen eroaisi räikeästi valtaväestöstä. Esimerkiksi yhtyeessämme kaksi on täysin puolesta (minä toisena), kolmas neutraali tai epävarma ja neljäs suhtautuu epäilevästi koko asiaan.

Itse olen varsin luova henkilö. Musiikin lisäksi kirjoitan. Tyhjästähän ei mitään luoda (ellet ole Jumala ja uskomme ex nihiloon) joten kaikki luominen on uusiokäyttöä, uudestaan järjestämistä, uusia yhteyksiä ja niin edelleen.

Mitä tulee puolueen perustajien ja aktiivien lukumäärään sekä näiden perimmäisiin motiiveihin, joita Teppo jo aiemmin ehdotteli, voin niitä kommentoida muualla. Tässä riittäköön, että jos käytännössä haluaa saada teoksen netistä ilmaiseksi ja luvatta ja riskittömästi, keinot ovat olleet olemassa jo pitkään ja tulevat olemaan. Aidot skenewarettajat tuskin yhtenä laumana piraattipuoluetta edes kannattavat, eihän heillä ole eikä tule olemaan mitään hätää. Heidän toiminnalleen piraattipuolueen olemassaololla – menestyksellä tai epäonnistumisella – ei ole juuri mitään vaikutusta. Mikäli EU:n lainsäädäntö ja internetin valvonta menevät dystopistiseen suuntaan ja lopulta uhkaavat skeneä, kaikki muut kärsivät ikävistä seurauksista hyvän aikaa ennen warettajia.
    Jos immateriansa tahtoo ilmaisena, se on kyllä saatavilla pienellä vaivalla. Puolueen perustaminen olisi kyllä turhan suuri vaiva – ja myös turhan kallista – tehdä asiassa vähäpätöinen kauneusleikkaus.

Ketjun perimmäiseen kysymykseen vastaukseni on yksinkertainen, mutta kenties turhauttavakin. Puolue tarjoaa muusikolle samaa mitä se tarjoaa kalankasvattajalle, asianajajalle ja luokanopettajalle. Yhtäkään eturyhmää ei suosita. Toki muusikolle voi olla erityisiä hyötyjä, joina itse näkisin juuri ne kulttuurilliset hyödyt: esimerkiksi tällä hetkellä suht undergroundina olevat levityskanavat tulevat yleistymään (”hyvien ja konservatiivisten” kansalaisten ei tarvitse pelätä kunniallisuutensa puolesta p2p-verkoissa, jotka nähdään vielä laajalti jos ei laittomina niin epäilyttävinä) ja siten epäkaupalliset artistit nauttivat suurempaa kuuluvuutta. Myös jo mainittu mahdollisuus olemassaolevan kulttuurin uusiokäyttöön nopeammin ilman pelkoa plagiaattisyytteistä on ilmeinen hyöty.

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin