Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

Vs:Piraattipuolueen eurovaaliohjelma

Etusivu Foorumit Arkisto Eurovaalityöryhmä Vs:Piraattipuolueen eurovaaliohjelma

Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 kirjoittaja, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä HarriKivisto HarriKivisto 9 vuotta sitten.

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Julkaisija

En nyt ota kantaa itse ohjelmaan sinänsä, muuta kuin että ”hyvältä näytti” =), myöhemmin siitä enemmän. Sen sijaan ajattelin nostaa esiin pari ajatusta kampanjan muodosta sekä periaatteista, joilla kampanjaa lähdetään tekemään. Eli tosiaankin pitää sitä suunnitella tarkasti se itse ohjelma, mutta strategia on vähintäänkin yhtä tärkeä. Huomatkaa, että vaalistrategiaa voi tehdä ilman että sen takana on asiaa lainkaan, mutta siihen emme toki lähde.

Ensinnäkin on vältettävä vetoamista netin sisäpiiriin. Aktiiviset netin käyttäjät ovat jo hyvin tietoisia meistä, ja heidät vakuutetaan parhaiten ruohonjuuritasolla, yksittäisten kannattajien käydessä keskustelua ja kommentoidessa – banaalina esimerkkinä lolcatzeja emme tarvitse kampanjaan.

Toiseksi täytyy löytää tapoja vedota peruskansalaiseen: R-kioskin mummoon, naapurin rekkakuskiin ja niin edelleen. He ovat tärkeitä. Yhtäkään äänestäjää ei pidä harkitusti hyljätä.

Kolmanneksi viesti on supistettava hyvin pieneen tilaan. Vaalimainokseen keskitytään keskimäärin kai parin sekunnin ajan, ehkei niinkään pitkään. Itse muistan nähneeni esim vihreiden vaalimainoksia hyvin pikaisesti bussin ajaessa ohitse. Slogani jäi hetkessä mieleen ja kuvakin – kokonaisuus sai miettimään konseptia. Ei kukaan jää mainoksista lukemaan sen enempää, oli asiaa tai ei.

EDIT:
    Ajattelin vielä tähdentää, ettei vaaliohjelman ja -kampanjan suunnittelu ole pelkästään hallituksen ja työryhmien asia, vaan tähän toivotaan kaikkien panosta – rakentavaa kritiikkiä ja tukea yleisesti. On helppo ottaa osaa työryhmiin, muttei sitä edellytetä, jotta voisi esittää ideoita siitä, mikä olisi hyvä eurovaaliohjelma tai minkälaista kampanjointia kannattaa tehdä.

Lisäksi, muistakaa kaikki, että kampanjointia tekee jokainen osaltaan. Vaikka puolue laatiikin yhteisen vaaliohjelman ja kampanjastrategian tietyllä tapaa näin ”keskitetysti”, ei mikään estä puolueen jäsenten toteuttamasta itse omia ideoitaan. Jos haluat levittää konsept art:ia, jossa lolcatsit yhdistävät voimansa piraattien kanssa, älä kysele hallitukselta tai piiriedustajalta tms lupaa vaan tee se.

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)

Alueelle ‘Eurovaalityöryhmä’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.

Siirry työkalupalkkiin