Tervetuloa Piraattipuolueeseen

Jos osallistuit vanhassa foorumissa, saat tunnuksesi takaisin pyytämällä uutta salasanaa.

Jos olet uusi jäsen, rekisteröidy.

Lue lisää uudistuksesta

Profiilikuvista

Oman avatarin saat käyttöön Gravatar-palvelun kautta (sama käyttäjätunnus kuin Wordpress.com).

Jäsenet

• Profiilikuva käyttäjälle Topi
    aktiivinen 3 päivää, 6 tuntia sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle jessejarvi
    aktiivinen 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ahto Apajalahti
    aktiivinen 1 viikko, 2 päivää sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle kivasatu
    aktiivinen 2 viikkoa, 4 päivää sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Scoffa
    aktiivinen 1 kuukausi, 1 viikko sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Ari-Martti Hopiavuori
  • Profiilikuva käyttäjälle lzj1214
  • Profiilikuva käyttäjälle Yaamboo
    aktiivinen 1 kuukausi, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Raoul Plommer
    aktiivinen 4 kuukautta, 2 viikkoa sitten
  • Profiilikuva käyttäjälle Max
    aktiivinen 6 kuukautta, 2 viikkoa sitten

Vs:Piraattipuolueen nimestä

Etusivu Foorumit Yleinen keskustelu ja politiikka Vs:Piraattipuolueen nimestä

Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 kirjoittaja, ja siihen kirjoitti viimeksi Profiilikuva käyttäjästä Mikko Kunnari Mikko Kunnari 8 vuotta, 8 kuukautta sitten.

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Julkaisija

Kieltämättä Piraattipuolue kuulostaa aluksi negatiiviselta ja jopa rikolliselta. Se on vielä itse asiassa meillä ongelmanakin. Tosin jos päästään samaan tilanteeseen, mihin Ruotsissa on jo päästy, niin tämä negatiiviselta kuulostava nimi saattaakin itse asiassa kääntyä tekemään yksityisestä tiedostonjakamisesta, eli ”piratismista” positiivisen.

On tosin aika hämäävää, että Piraattipuolue ei kannata piratismia. Se kannattaa yksityisen kopioinnin sallimista täysivaltaisesti. (Piratismi on kopiointia ansaintatarkoituksessa, kun yksityisestä kopioinnista kukaan ei saa mitään, paitsi ehkä hyvän mielen.) Nimi Piraattipuolue on kuitenkin paikallaan, koska RIAA, TTVK jne järjestöt ovat alkaneen yksityisiä kopioijia piraateiksi kutsua. Eli nimi kuvastaa hyvin sitä, millä tietoyhteiskunnasta perillä olevia ihmisiä kutsutaan. Tietoyhteiskunnasta perillä olevat ihmiset ovat pääosin nuoria ja valtaosa nuorista on myös Piraatteja. Kyllä moni vanhempi kysyy 10v lapseltaan apua tietokoneen käytössä. Niin se meni meilläkin kotona.

Piraattipuolue on nimenä rohkea ja aivan uudenlainen. Se ei ota kantaa mihinkään suuntaan (oikea, keski tai vasen), kuten vaikka Keskusta tai SDP.

Kantaa ottava nimi sopii hyvin kansalaisoikeusaktiiveille.

Pienehköön alaan perustuva nimi (meillä tietoyhteiskunta) sopii hyvin tiettyihin asioihin perehtyneelle puolueelle.

Minulla on sellainen kutina, että tässä ei ole vielä kaikki. Varmaan joku muu perustajajäsenistä muistaa vielä muistakin pointteja? Joka tapauksessa hyviä puolia nimessä on pitkä lista ja huonoja puolia yksi tai kaksi. Ja huonotkin puolet kääntyvät hyviksi, kun puolue tulee kunnolla kansalle tutuksi. Kyllä tätä nimiasiaa paljon on mietitty ja on vaikea uskoa kenenkään keksivän parempaa. Tottakai ainakin itse olen kuitenkin aina avoin uusille ideoille, mutta ei tosiaan niin kauan kun kannattajakortit on kasassa.

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin